Wednesday 20 July 2011

Cabaran yg Aku hadapi dalam memohon duit kerajaan untuk sambung belajaq….Bukan senang tau!!


Aku lupa satu perkara penting masa nak memohon untuk belajaq di King’s..dalam application online, depa ada mintak result IELTS ...bila check2 balik requirement IELTS untuk aku ambik course analytical toxicology di King’s adalah minimum Band 7…on each section reading, writing, speaking and listening aku kena capai minimum Band  6.0…mak aiii!!!..korang tau betapa susahnya yg aku rasa untuk capai level tue…aku kasik tau, maximum result adalah Band 9, jadi aku nak kene dapat Band 7…aku rasa macam tak tercapai jer…tapi ape pon usaha kene ada…
Dalam yakin tak yakin tue..aku ambik jugak IELTS test, masa nak ambik IELTS test nie aku rujuk  member aku (Dzul and Kaz namanya). Depa dah establish dah kat Nottingham….depa jugak yang banyak menolong aku untuk sambung belajaq nie…TQ geng.
Pada hemat aku , aku ingat bila nak ambik IELTS test nie..boleh direct jer pergi British council dekat jeti feri Georgetown nuu….sesampai jer, ropanya aku kene jugak ambik kursus dia…yuran aku bayar utk Kursus tue dalam RM 490 kot, lupa dah..pas tue exam fee RM570..so total kos RM 1060..mahaiii…duit tak leh claim balik ngan government.
So aku pon mula la study English secara extensive….gile punya extensive. Ambik kursus kat British Council tambah lagi aku ambik tusyen English..memain kao! Dalam pada ambik kursus tue ada la aku kenai beberapa..yang paling aku tak leh lupa bila aku tanya sorang akak nie…dia ibu tunggal..rugged orangnya, umoq dah 40.. “ Kenapa baru sekarang akak nak sambung belajar?” Dia balas balik “itu adalah golden question semua orang pada saya, saya nak belajar nie sebab umoq saya dah expired”…peh aku kata dalam hati…”dia pon bila dah umoq 40 masih lg ada hati nak sambung belajaq, tak mau la aku tunggu umoq tue baru nak sambung”
Class utk kursus English IELTS tu sebenarnya boleh pilih..malam atau siang..ikut keseswaian kita punya duty kat office….Lepas gedebung gedebang attend class ape bagai…. sampai la time exam…srict jugak IELTS  exam nie…macam exam dalam dewan preksa masa undergrad dulu..gitu la gayanya…tunggu la plak result exam..punya la bedebaq nyer hati nie tuhan saje yg tau…bila dah kluaq jer online aku check..aaa. Alhamdulillah..result aku lepas, aku dapat overall Band 7 dan utk setiap seksyen writing aku dapat band 6.0, speaking band 6.5, reading band 8 dan last sekali listening band 8 jugak….ok la tue...

Ok, habis cerita part IELTS.

2 comments:

  1. he..he...cabaran kat malaysia lain, cabaran kat UK lain...apepon yg di UK jauh lebih mencabar..harap blog nie dapat membantu serba sedikit....lama tak update ,tak de masa.

    ReplyDelete
  2. susah ke ielts tu? sbb saya ni bukan pandai sgt b.i nye...haha
    senang x nak dpt 7.0?

    ReplyDelete