Saturday 1 October 2011

Awas!! Rumah di London untuk yang berkeluarga dan beranak kecil (2 orang) Part III

Yang ini pulak kesilapan aku mintak tolong ORANG MELAYU MALAYSIA kat London....ini kira aku dah buntu la masa nie....aku hantar mesej kat dia pon sebab dia cakap macam bagus la....nak tolong cari rumah, kenal dengan agent apa bagai semua dalam fb dia.......Mungkin aku yang bodoh hantar kat dia....pasai apa hantar?

"Assalamualaikum, saya Din, baru sampai sini 4 sept lepas.. tumpang umah kawan kat nottingham, sampai sekarang.. saya akan register as Master student selama setahun by coursework in analytical toxicology kat Kings college esok, then class mula on the coming monday . Datang dengan wife, anak2 (3yo+18 mo). depa saya tinggal kat Notts dulu sbb umah tak dapat lg. dok mencari daripada 10 sept hari tu, sampai sekarang, dok hanging lg. skrg dok deal dengan satu agen kat friern barnet, tp landlord plak tak bg kata putus sbb dia pun kena tanya bank pasal mortgage, so agen tak boleh proceed dengan reference. Masalah saya, masa kali pertama jumpa satu agen,yg lain drpd di atas, katanya, reference saya takleh lepas utk rumah >1100 pound dengan kewangan sekarang. Tak tahu pulak macam mana depa kira...depa mintak guarantor yang saya tak boleh provide sebab course saya full time course work, tak ada SV. Kalau saya nak sewa jugak rumah kat area london nie, saya kene bayar upfront sampai 6 bulan, tak termasuk 6minggu deposit, sebulan sewa dan admin fees...jadi sekarang nie tersangkut, dan tak tahu macam mana nak proceed untuk cari rumah....Kalau-kalau saudara boleh bantu kami untuk dapatkan satu rumah sewa dalam budget 1000-1100pcm...saya amatlah berterima kasih...tambah pulak bila dah attend kuliah 26/9/2011 nanti saya tak tahu masa ada ke tidak utk survey rumah...baca-baca katanya kuliah master nie pack...terima kasih."

Lepas 5 jam aku post message nie kat dia, dia update status wall, ....

""Kadang-kadang kena belajar susah jugak. Kalau tak belajar struggle serupalah dengan orang yang dok mengharap subsidi kerajaan atau benefit from UK govt. Mengharap buah gugur dari pokok tanpa memanjatnya atau mengaitnya mmg takkan ke mana. Kalau diberi kayu untuk mengait janganlah pulak buat tak tahu mengait, usahalah! Jgn pula macam org yg diberi betis nakkan paha. Itu dah lebih bro!"


then aku PM balik la kat dia macam kat bawah nie.....

Assalamualaikum saudara...saya nak buat sedikit pembetulan pada mesej di atas....mesej nie diberi oleh saya yg tgh kalut berebut dengan anak main komputer dan tak sempat review balik, anak2 dah tidur baru saya perasan. saya rasa perlukan sedikit perubahan atas gaya penulisan tue.......maaf diminta.sebenarnya bukan niat saya untuk meminta saudara mencarikan rumah tetapi, jika tidak menjadi masalah kpd saudara dan saudara tahu di kawasan tempat tinggal saudara ada rumah kosong yg ingin disewakan dalam budget 1000-1100 pcm sebulan harap2 saudara boleh mencadangkan kpd saya....harapannya adalah rezeki kami. Segala usaha yg saudara ambil untuk memberitahu kpd kami saya ucapkan berbanyak terima kasih. Maaf juga saya pinta jika mesej yang dihantar ini memberi kesusahan kepada saudara sekeluarga.

Immediately dapat reply.....

"Salam. Maaf saya tak sempat reply lagi msj ni. Tgh kalut. La ni pun dok dlm bas nak ke Paris :). Jalan2 makan angin.
Utk area rumah saya boleh check poskod w13,w7 atau w5 di mana2 property search engine. X salah saya Foxtons x perlukan guarantor tp mahal sket lah bayaran kat agennya."


Yo all, yo all je sebok kan.....ape korang rasa?

1 comment:

  1. Assalamu'alaikum.. Membaca blog ni pun dah terasa hati, apatah lagi kalau kena batang hidung sendiri.. Anyway, a very good info.. Bagus untuk panduan siapa2 yang ingin berkelana ke UK.. Contohnya mcm saya sendiri.. :D

    ReplyDelete