Saturday 1 October 2011

Awas!! Rumah di London untuk yang berkeluarga dan beranak kecil (2 orang) Part II

Almaklumlah aku sekarang sebagai student, jadik tak sempat aku nak tulis panjang-panjang..aku copy paste jer kan la aper yang aku dah tulis....


"Assalamualaikum  XXX.
Kawan yg saya tumpang rumah nie bawak saya p attend apointment untuk rumah yang nak disewa kat London tue, Kami drive dari Nottingham ke kawasan finchley , 2 jam tu, jauh...

Sebenarnya saya ada masalah besar, Saya nak mintak bantuan XXX...macam mana saya nak mula nie?....ok macam nie.

Dalam proses saya nak buat appointment utk rumah sewa kat London tu, sebenarnya saya ada jugak list rumah-rumah yang masih available utk saya view..saya carik rumah tu semua dalam website biasa org guna utk carik rumah di sini, saya cuba carik dalam website macam gumtree, findaproperty.com, rightmove uk, dan jugak dalam agent2 untuk private accommodation yang berdaftar dengan King’s College. Saya  jugak tanya rumah yg a.k.a non-profits-hostel cth Nansen Village, dan yang lain2, list ada dalam nie: http://www.londonmet.ac.uk/accommodation/international/hostel-lists/not-for-profit-hostels.cfm
 
Jadik banyak rumah yang saya jumpa, antara julat harga £1000-£1200 pound untuk flat dgn 2 bilik tidur. Kebanyakkan harga £1200 adalah fully furnished dan £1000 tue unfurnished  . Tak ada dalam jarak yang dekat , jarak perjalanan antara 45-minit ke 1 jam, overground train, tube atau bas. Semalam selain dari 2 rumah yg dekat North Finchley tue ada lebih 10 lagi agen lain yang saya pergi walk in view atau saya contact through email atau call…dah abis dah £100 untuk tel je …list agent tu

-          Bernard Marcus, P&R residential, Smart Homes estate, KFH (Kinleigh, Folkard & Hayward) letting agents, Penny & Lisa lettings and managements, JC international, Bairstow eves, Foxtons, Openhomes residential, Links letting, David Endrew estates, David Harris & co, 

Seblom dapat list yg atas tu pon saya ada call agent yg lain untuk tanya rumah, pertama depa akan tanya saya buat apa kat sini? Bila saya jawab student jer, depa akan tanya macam mana nak bayar? Saya kata saya ada gaji kat Malaysia dan ada separate elaun utk belajar…agen rumah kata lagi, U kene ada guarantor…kalau takde guarantor kene bayar pendahuluan utk 6 bulan termasuk 1 bulan sewa dan 6 minggu deposit….conversation setakat tue jer..agent tak brapa keen nak layan student yg takde guarantor..

Ok berbalik pd agent yang dalam list tu…

Semua yang dalam list tue tak terima saya utk sewa rumah diorang…sewanya harga dalam £1100 dan £1200….antara alasan depa bagi, utk reject saya

1.      Awak ada anak kecik, tuan rumah tak mau budak2
2.      Awak tak lepas reference (badan yg evaluate status student samaada mampu bayar atau tidak)…jadi kene ada guarantor,  takde guarantor awak tak boleh sewa 

Then last sekali ada nie agent Jeremy Leaf and Co..Cuma agent nie jer yang layan saya lebih baik dari agent2 yg kat atas tu semua….masa nie dah surrender dah..penat dari pagi sampai petang semua agent tak nak….saya dah rasa give up utk area Finchley tue..macam nak kene p cari area Heatrow ke atas tue dah…

Sewa rumah yang agent tu bagi £1000 sebulan, unfurnished…dia buat list down pada saya mcm kat bawah nie….

a)      First month rent in advance    £ 1001.00
b)      Deposit 6 weeks                      £ 1386.00
c)      Holding deposit                      £ 462.00  ( saya bayaq utk secure rumah)
d)     Total                                        £ 2165.00 (Jumlah yg saya kene bayar kalau saya ada guarantor)

Agent nie pon kata sama kat saya, dia kene buat references tentang saya dulu, kalau tak lepas reference saya kene ada guarantor…kalau saya tak boleh sediakan guarantor saya kene bayar pendahuluan sewa selama 6 bulan utk membolehkan saya duduk di rumah tu…semua agen ambik 6 bulan pendahuluan sebab, nak withhold kita duduk di UK dalam 6 bulan…mahkamah Cuma terima kes berkaitan sewa , mcm tak bayar sewa atau lari etc…kalau kita duduk di uk 6 bulan dan ke atas,
Saya tak leh carik guarantor..saya dah tanya international office King’s college, depa punya alasan, tak leh tolong sebab saya tak fully register lagi…Agent rumah jugak kata saya tak lepas references utk menyewa rumah , patutnya tahunan saya kene ada £31, 500 (tak tau depa kira mcm mana) utk saya mampu sewa rumah di sini…yg saya dpt dari USM elaun campoq gaji Cuma £27,000. Saya kene bayar 6 bulan yg agent-agent tue dok mintak….total keseluruhan jumlah saya kene bayar adalah
£6000 + £ 2165.00 = £8165.00
Sekarang Cash dalam tangan £ 4000 + dalam bank £2000 + kad kredit punya limit £ 2000 = £8000 kurang £165 lagi

Saya punya kelas start 26/9, register 23/9…sekarang dah 15/9..tinggal 1 minggu je lagi…Saya tak cukup masa utk buat urusan nak carik rumah lain dan buat urusan sewa rumah…menurut agent urusan seblom masuk rumah lebih kurang seminggu..saya tak mau bila dah belajar masih lagi tak dapat rumah…saya takut tak leh catch up dgn blajar..

Elaun masuk hujung bulan 11 …sekarang dah habis langsung duit utk belanja sampai masuk elaun akan datang…

Saya pon masih tak tau brapa yang saya patut spend utk travel tiap2 hari ke King’s dari sini…jarak masa dalam 1 jam 5 minit naik transport yg paling cepat..saya tgk google earth…
Sekarang dah takde duit utk belanja sebab dah habis utk buat sewa rumah….
Boleh tak kalau saya nak pinjam duit utk £ 2500 (dalam RM 12500-Banyaknyerr) utk blanja bulan 10 dan bulan 11, sementara tunggu elaun masuk, duit skarang dah habis langsung…nanti balik Malaysia saya pulang balik…boleh tak XXXX?

Saya yang malu tapi tak ada pilihan dah di United Kingdom.
Azaharudin”

Ini surat yang aku email pada sumber bantuan aku di Malaysia....

No comments:

Post a Comment